El ple municipal de Cerdanyola ha aprovat una moratòria de tres anys del règim sancionador de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que va entrar en funcionament l’1 de juliol i que començarà a sancionar a partir de l’1 de gener del 2025. Amb aquesta moratòria els vehicles sense etiqueta ambiental de les persones empadronades a Cerdanyola no seran sancionats fins a l’1 de gener del 2028.
Un cop recollits els resultats de les atencions fetes a l’Oficina de la ZBE, que va obrir l’Ajuntament el passat mes d’octubre, i de les dades registrades a les diferents càmeres instal·lades al municipi, que indiquen que un 3% dels vehicles no disposava de distintiu ambiental i un 1% eren vehicles sense etiqueta censats a Cerdanyola, el consistori ha considerat que calia una moratòria del règim sancionador. Per tant, la ZBE només afectarà a aquells vehicles que no disposin del distintiu ambiental i no estiguin censats a Cerdanyola a dia 31 de desembre de 2024.
Segons la regidora de Mobilitat, Conchi Martínez, la implementació de la ZBE i l’objectiu de millorar la qualitat de l’aire “ha d’anar acompanyada d’una mirada social”. També va indicar que la moratòria de tres anys està vinculada a que estigui operatiu el servei del nou sisitema de transport públic a la ciutat gestionat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
La modificació va ser aprovada amb els vots a favor del grup de govern, En Comú Podem i el PP, l’abstenció d’ERC, Guanyem i Junts i el vot en contra de VOX.
La moratòria no satisfà a l'oposició
Pel regidor d’ERC, Albert Turon, aquesta mesura “va en contra dels veïns de Cerdanyola, perquè va en contra de la seva salut”. Turon afirmava que no és coherent amb el Pla de Transició Energètica, aprovat al ple del mes de novembre, i afegia que “no presenten arguments, presenten excuses”.
En aquesta mateixa línia, el regidor de Junts per Cerdanyola, Joan Sánchez, creu que “s’està ajornant tres anys l’objectiu de millorar la qualitat de l’aire” i que cal garantir un transport digne.
Per la seva banda, la regidora de Guanyem, Cristina Gallardo, expresava l’opinió de que “aquesta moratòria permetrà endarrerir l’impacte en els col·lectius afectats”. Tot i això, assenyalava que aquesta moratòria constata dues realitats: la primera, que “constata que la ZBE proposada sí que tenia carències i deixava gent enrere”; i la segona, que “s’ha volgut implementar aquesta mesura sense un transport de qualitat”. Per aquests motius des de Guanyem veuen aquesta moratòria “com un pedaç”.
El regidor d’En Comú Podem, Pedro Arco, instava a que aquests tres anys es duguin a terme totes aquestes mesures de millora de transport; i el regidor del PP, Álvaro Hernández, tot i votar a favor, advertia que “ens estan venent la moto que aquesta moratòria és per un tema social, però és perquè s’ha fet la ZBE malament”.
L’únic vot en contra va ser el del regidor de VOX, Óscar Conde, qui creu que aquesta mesura “és pa per avui i gana per demà”. Segons deia “afavoreix als residents de Cerdanyola, però afecta als que venen a la ciutat a treballar”.
El president de l’EMD de Bellaterra, Josep Maria Riba, també va intrervenir per a expresar el seu descontentament envers a la moratòria: “a Bellaterra ens hem implicat molt amb el canvi climpatic i aquesta notícia no és el que esperàvem”.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.