Trànsit prepara un pla de xoc a l'AP-7 per combatre els col·lapses diaris i els accidents

Cerdanyola es troba entre dos dels trams amb més accidentalitat de la principal via de Catalunya

El Servei Català de Trànsit (SCT) preveu un pla de xoc a l'AP-7 per combatre els col·lapses diaris i els accidents que s'hi registren, molts amb vehicles que gran tonatge implicats. Segons va avançar 'La Vanguardia', s'està redactant un projecte que preveu crear un tram de velocitat variable en un tram de 100 quilòmetres entre Maçanet (Selva) i el Vendrell (Baix Penedès), amb la previsió que les obres comencin el 2025. El tram central de l'AP-7, corresponent a l'àrea més pròxima a Barcelona i on es troba Cerdanyola, és el que més accidentalitat pateix. 

 

Pla de xoc

Per elaborar el pla de xoc, el SCT ha analitzat la mobilitat a l'autopista, que ha patit un augment significatiu del 7%. L'augment és del 6,7% en el cas dels vehicles pesants. Aquest increment se suma al que ja va experimentar l'AP-7 amb l'alliberament dels peatges. 

El pla de xoc inclou la creació d'un tram de velocitat variable de 100 quilòmetres a l'AP-7, entre Maçanet de la Selva i el Vendrell. Aquest sistema inclourà sistemes predictius amb càmeres d'intel·ligència artificial, de manera que podrà calcular quan hi haurà retencions. En aquest tram s'hi instal·laran radars per comprovar que els conductors compleixen amb la velocitat marcada en cada moment.

També es preveu instal·lar un sistema de control d'entrada a l'autopista que deixa accedir a la via en petites dosis i evitar així congestions. Es tracta d'un sistema de semàfors que permetran l'entrada de vehicles cada 10 segons, aproximadament. El primer es provarà a l'entrada de la C-35 a l'AP-7 a l'altura de la Roca del Vallès.

 

Accidentalitat

L'augment de la mobilitat a la principal via catalana va fer que l'accidentalitat experimentés un creixement a partir del 2022. Per això, l'any passat el Servei Català de Trànsit ja va posar en marxa un paquet de més vint mesures de gestió del trànsit i de millora de la seguretat viària. Mentre que el 2019, hi va haver 6 víctimes mortals a l'AP-7, el 2022 (el primer sense peatges) van ser 17 les persones que hi van morir, gairebé el triple. L'any 2023, la sinistralitat ja es va reduir fins a 8 i en el primer semestre de 2024 hi ha hagut dues víctimes mortals.

 

 

L'Índex de perillositat és l'índex que reflecteix l'accidentalitat amb víctimes d'un tram de carretera, per cada cent milions de vehicles per quilòmetres recorreguts en un tram. Així, l'accidentalitat a l'AP-7 és de 302,45 (acc/veh x km), mentre que abans de les mesures era de 311,50. La reducció ha estat del 2,9% en el total de l'AP-7 en el seu pas per Catalunya

Ara bé, els trams centrals de la via (Braç C-58-Montmeló i Papiol-C-58), segueix sent on es produeix una major accidentalitat. Cerdanyola es troba al costat de la C-58, és a dir entre els dos trams.

Pel que fa al tram Braç C-58-Montmeló, és l'únic tram que ha augmentat l'accidentalitat des de les mesures implementades al 2023. Abans era de 557,45 i després de 591,67 (acc/veh x km), un 6,1% més. D'altra banda, el tram Papiol-C-58 ha reduït la seva accidentalitat un 5,6%, de 305,47 a 288,44.

Index de perillositat abans i després de les mesures implementades el 2023 a l'AP-7. FOTO: SCT

Index de perillositat abans i després de les mesures implementades el 2023 a l'AP-7. FOTO: SCT

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.