L'empresa amb seu a Cerdanyola del Vallès, SENER Aeroespacial, dissenyarà un dron que serà capaç de volar pel cel de Mart. Es tracta del projecte Aerial impulsat per l'Agència Espacial Europea, que ha estat atorgat a SENER i Aerdron.
Evitar els problemes del terreny de Mart
SENER i Aerdron hauran de dissenyar un vehicle aeri no tripulat capaç de volar en l'atmosfera marciana de baixes densitat, pressions i temperatures. "Aerial és l'aposta europea per conquistar el cel de Mart augmentant i millorant les capacitats dels clàssics vehicles d'exploració per terra (ròver), evitant trobar-nos amb el complicat terreny al qual s'enfronten en el seu periple en cerca de dades científiques", expliquen des de SENER.
SENER compta amb seu situada al Parc de l'Alba i ja ha participat en altres projectes aeroespacials. De fet, la companyia va participar en la creació del satèl·lit científic Solar Orbiter, que recentment ha arribat al punt més pròxim al Sol. També ha format part d'altres projectes enfocats en Mart com el ròver Perseverance per la missió Mars2020 de la NASA, que actualment treballa sobre el terreny marcià. També en el ròver Curiosity per a la missió MSL de la NASA, la missió ExoMars 2016 i 2022 de l'ESA.
Guillermo Rodríguez, director del projecte AERIAL a SENER Aeroespacial, indica que "AERIAL és un projecte molt ambiciós en el marc de la col·laboració europea per a l'Agència Espacial Europea, que va consolidar les tecnologies i coneixements de la indústria espacial espanyola, impulsant-la cap a nous límits. D'aquesta manera, servirà per demostrar les capacitats de la nostra indústria per desenvolupar equips altament sofisticats, capaços de volar en l'atmosfera d'un altre planeta".
Quines condicions hi ha a l'atmosfera de Mart?
Des de SENER expliquen que volar a Mart amb ales giratòries és un desafiament tecnològic a causa de les dures condicions del seu entorn: atmosfera molt lleugera amb una densitat 100 vegades més baixa que a la Terra, temperatures extremes amb diferències de 70 graus o més i una radiació 700 vegades superior a la terrestre. "Els majors reptes tecnològics són generar l'empenta suficient per aixecar els 5kg de massa, minimitzar l'escalfament generat pel sistema de propulsió i desenvolupar un sistema autònom de navegació sense l'ús d'un GPS no present al planeta veí", diuen des de la companyia.
El dron estarà dissenyat per prendre el vol des d'una coberta en el ròver, volar al seu voltant arribant a un rang d'un quilòmetre i aterrar sobre la mateixa coberta. Alhora, el ròver proporcionarà el canvi i càrrega de la bateria.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.