Cada vegada més, els temes relacionats amb el consum prenen una importància cabdal en la nostra societat. Des que ens llevem al matí i accionem la llum elèctrica fins que l'apaguem a la nit no hem deixat de consumir. Això fa que des de l’Administració més propera, l'Administració local, s'aportin els serveis que més necessita la ciutadania en aquest àmbit.
L’Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC), té com a principal objectiu l’orientació i l'assessorament als consumidors en l'exercici dels seus drets, assenyalant els mitjans i les vies a seguir per a la seva defensa, així com les actuacions operatives, recepció i tramitació de reclamacions i/o denúncies i la funció de mediació benevolent.
Les seves actuacions es concreten en:
- Informar, assessorar i orientar a les persones interessades sobre l’exercici dels seus drets en matèria de consum.
- Rebre i tramitar queixes, reclamacions i denúncies en matèria de consum.
- Dur a terme actuacions informatives en matèria de consum.
Tanmateix, l'OMIC no és competent quan:
- Es tracta de temes que no són de consum o hi ha danys i perjudicis que s'han de resoldre per via judicial.
- El reclamat és un particular (per exemple, per conflictes entre un llogater i el propietari particular d’un habitatge).
- Es tracta de relacions amb l'Administració (per exemple, queixes per impostos, multes o serveis públics no prestats adequadament).
Qui pot sol·licitar ser atès per l’OMIC?
Tots les persones domiciliades a Cerdanyola del Vallès, en la seva condició de persones consumidores finals. Per ser atès per l’OMIC cal sol·licitar cita prèvia, indicant el motiu de la petició.
L’OMIC no es competent en els següents casos:
- Les empreses i els professionals estan exclosos d’aquesta condició. Només entren dins la condició de consumidors les empreses i professionals que reclamin per un servei com a consumidors finals (és a dir, que no utilitzin el servei per a la venda o compra d’un component, producte o servei que es ven).
- Els llogaters i propietaris d’habitatges i locals comercials tampoc tenen la condició de consumidors en la seva relació de contracte de lloguer.
- Les reclamacions a les companyies d’assegurances s’han d’adreçar a la figura del defensor de l’assegurat de la companyia corresponent.
- Les reclamacions a les entitats financeres (bancs i caixes d’estalvis) s’han d’adreçar a la figura del defensor de l’assegurat de l’entitat financera corresponent. De tota manera, hi ha excepcions en alguns casos de reclamacions massives.
On es pot tramitar una cita prèvia per ser atès per l’OMIC?
Presencialment, a les dependències de l’OAC; o bé telefònicament, trucant al 93 580 88 88 (o al 010 si es truca des del terme municipal de Cerdanyola).
Com es pot presentar una reclamació?
Cal omplir un full de reclamació (el model es pot descarregar des d’aquesta web) i lliurar-lo. Això pot fer-se:
- A la Oficina d'atenció al Ciutadà (OAC) per el seu registre d'entrada
- Telemàticament (cal adjuntar el model quan es tramiti la sol·licitud “on-line”).
En ambdós casos es necessari adjuntar una còpia de tota la documentació relacionada amb la reclamació.
Abans de presentar una reclamació, es necessari que la persona reclamant hagi presentat reclamació previa davant l’empresa o establiment a qui es reclama.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.