L'ús dels patinets elèctrics continua despertant debat sobre com cal regular-lo en tots els àmbits. Municipis com Cerdanyola del Vallès han creat les seves pròpies normatives, i des d'aquest 1 de febrer s'ha prohibit temporalment l'accés d'aquests vehicles al transport públic per definir el futur de la convivència entre els dos mètodes de transport. Normes d'ús, mitjà accessible, accidents, incendis són alguns dels conceptes que envolten aquest vehicle que facilita el dia a dia d'alguns, i resulta un problema per a altres.
106 sancions
L'aparició i l'augment d'aquests tipus de vehicles de mobilitat personal (VMP) ha inclòs un nou factor en la mobilitat de les ciutats, tot plegat quan encara no estava ben resolta la circulació de bicicletes. El mes de juny de 2021, l'Ajuntament de Cerdanyola va aprovar l'ordenança municipal que regula l'ús de la bicicleta i els patinets elèctrics al municipi. Les sancions van des dels 80 fins als 1.000 euros.
Les principals normes per utilitzar VMP inclouen: tenir més de 14 anys; no sobrepassar els 25 km/h; no circular per voreres; no fer ús del mòbil o auriculars; no circular més d'una persona o fer-ho sota els efectes de les drogues o l'alcohol, entre altres normes. Durant l'any 2022, es van interposar 106 sancions a usuaris de VMP.
El 56% de les denúncies fetes per Policia Local s'han interposat per circular més d'una persona sobre el VMP. La resta fan referència a no respectar semàfors o senyals, circular per la vorera, per superar els límits de la taxa d'alcoholèmia o per circular amb un VMP havent-hi modificat les seves característiques per tal que desenvolupi una velocitat superior als 25 km/h.
20 accidents
Segons dades de la Divisió de Trànsit de la Policia Local, durant l'any 2022 van intervenir en 20 accidents de trànsit en els quals s'ha vist involucrat, com a mínim, un VMP. El cos diferencia entre tres tipus d'accidents segons la gravetat. Així, han intervingut en un accident amb ferit greu que ha requerit més de 24 hores d'hospitalització. Uns mesos enrere, el TOT va informar del cas d'un cerdanyolenc que va ser atropellat l'abril de 2022 al carrer de Sant Ramon i va passar dos mesos ingressat a l'Hospital Parc Taulí de Sabadell.
A més a més, s'han produït 16 accidents amb ferits lleus i tres sense víctimes però amb danys materials. En el còmput de tots els accidents de trànsit en què intervé la Policia de la ciutat, els que compten amb un patinet o VMP implicat representen el 6,99%. Quant als accidents amb ferits, els que tenen VMP implicats augmenten fins al 10,05% del total d'accidents amb ferits.
Una mesura de seguretat que encara no és obligatòria a moltes ciutats és l'ús del casc. La Direcció General de Trànsit (DGT), el Servei Català de Trànsit (SCT) i la Policia Local recomanen el seu ús per augmentar la seguretat, tot i que a Cerdanyola encara no és obligatori. També es recomana utilitzar elements reflectors, llums i timbres, per a una millor visibilitat a la via pública. El cos policial assenyala que les persones conductores dels VMP "han de circular amb diligència i precaució per evitar danys propis o aliens i que no es poden posar en perill a elles mateixes, ni poden posar en perill la resta dels usuaris de la via".
La DGT marca unes normes mínimes que han de complir els conductors de VMP o patinets, però la regulació total del seu ús recau sobre els Ajuntaments de cada municipi. A nivell estatal, el Ministeri d'Interior i la mateixa DGT preveuen, dins l'Estratègia de Seguretat Vial 2030, crear un Reglament de Circulació que estableixi paràmetres que siguin comuns a totes les normatives, així com la implantació d'una assegurança obligatòria.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.