Checa, Serveis Socials: "S'ha incrementat la demanda d'ajudes a causa de les situacions inesperades"

La crisi provocada per la pandèmia afecta a tots els àmbits d'actuació de Serveis Socials: famílies, infants, adults, gent gran i persones amb discapacitats

Les dades i testimonis de la ciutadania demostren que la crisi sanitària del coronavirus està tenint un fort impacte en la situació econòmica i el benestar de moltes famílies. El nombre de persones que necessiten el suport de l'administració per subsistir ha augmentat, així com han augmentat les peticions d'ajudes a entitat solidàries. A Cerdanyola del Vallès, persones com la Mari Carmen Checa, treballadora de Serveis Socials a l'Ajuntament, treballa per atendre aquelles persones que necessiten ajuda en els moments més complicats.

 

Gestió de l'emergència

"S'ha incrementat la demanda d'ajudes a Serveis Socials, sobretot, a causa de les situacions inesperades" explica Mari Carmen Checa, qui treballa en l'àmbit de Gent Gran. "Moltes famílies tenien la seva economia estructurada d'acord amb una situació laboral i d'ingressos que s'ha vist desbordada", afegeix. La crisi actual afecta a tots els àmbits d'actuació de Serveis Socials: famílies, infants, adults, gent gran i persones amb discapacitats.

Els acomiadaments, els ERTO i la pèrdua de feina en el marc de l'economia submergida han provocat un augment de la demanda d'ajuda en l'àmbit econòmic, laboral i d'habitatge. A més, des de Serveis Socials assenyalen que les situacions de confinament estricte per motius de salut també han augmentat la necessitat de suport a domicili de col·lectius com gent gran, persones en situació de dependència o amb discapacitats.

"Creiem que cada cop arribaran més situacions perquè encara no podem fer una fotografia global de l'abast que està tenint la situació", assegura Checa. Des de Serveis Socials destaquen que fins ara han gestionat l'emergència i després hauran de gestionar les situacions posteriors a la pandèmia. Com a referent, es marquen la crisi econòmica que va esclatar l'any 2008 i que encara arrossega efecte en moltes vides. "El repte és afrontar aquesta nova situació treballant, però la situació immediata ens genera molta incertesa perquè no sabem quin impacte real tindrà en la ciutadania", assegura la treballadora social. L'única previsió que poden fer és que la crisi posterior al coronavirus s'assemblarà a la crisi de 2008. "Des del govern ens asseguren que es posaran tots els mitjans necessaris per abordar les conseqüències que de moment són desconegudes i que haurem d'abordar com vam fer amb la crisi del 2008", explica la cap de servei de Serveis Socials, Imma Viera.

 

Adaptant la forma de treballar

"El nostre servei és el més proper a la ciutadania", destaca Mari Carmen Checa. A Serveis Socials, les tasques es divideixen en quatre àmbits: Infants i família; Adults i joventut; Discapacitat i gent gran. Actuar en aquests àmbits i atendre les persones que sol·liciten ajuda ha suposat un repte per a Serveis Socials en l'escenari de la pandèmia. "Hem hagut de crear una organització paral·lela a com es funcionava abans de l'estat d'alarma", explica Checa.

El canvi més fonamental de la forma de treballar de Serveis Socials ha estat haver de suspendre gairebé tota l'atenció presencial. El confinament i el risc de contagi de la Covid-19 ha provocat que hagin de fer el seguiment dels casos per telèfon. Tot i això, han mantingut trobades presencials amb casos molt urgents. "A causa del tancament del Menjador Solidari, també hem fet el lliurament presencial de menjar seguint les mesures de seguretat", explica Mari Carmen Checa, alhora que destaca el suport que han tingut de part de "la xarxa comunitària, familiar, d'entitats i altres serveis i recursos" per donar resposta a l'emergència.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.