Al setembre d'aquest any, l'empresa editorial Penguin Random House anunciava que establiria el seu centre logístic per a Espanya i part de Llatinoamèrica a Cerdanyola. Els terrenys, que feia anys estaven en desús, de l'antiga fàbrica Aiscondel, eren els escollits per la multinacional per a establir la seva nova seu.
La primera pedra, el 14 de setembre, va donar inici a les obres que han de construir un magatzem de 42.000 m2 que gestionarà 35 milions de llibres l'any dels 44 segells editorials en català i castellà del grup, com Alfaguara, Debutxaca, Lumen, La Magrana, Debat, Aguilar, Cavall de Troia, Suma de Lletres, Salamadra o Grijalbo.
Si es compleixen les previsions, les obres estarien acabades a l'estiu de l'any que ve, per a fer el trasllat de l'equip durant el setembre i començar a treballar a ple rendiment a partir del gener de 2025.
Però, més enllà de la construcció d'aquest edifici d'última genearció, als veïns i veïnes del barri de Serraparera i del polígon de la Clota els preocupa l'impacte que tindrà l'arribada de Penguin Random House a Cerdanyola. Per això, l'Ajuntament va organitzar, el passat dimecres 13 de setembre, una xerrada informartiva a la masia de Can Serraparera per a explicar com serà l’entrada en funcionament del nou centre logístic.
La sala d'actes de la masia es va omplir de gom a gom per a escoltar les explicacions dels representants de Penguin Random House i de SEGRO, la empresa immobilísitica que s'encarrega de la construcció de l'edifici, a més de les regidores d'Urbanisme, Eulàlia Mimó, de Mobilitat, Conchi Martínez, i de Promoció Econòmica i Polígons Industrials, Cristina Padilla.
Un moviment diari d'entre 15 i 20 camions
Tot i l'enorme volum de llibres que distribuirà el nou centre logístic de Penguin Random House -35 milions de llibres a l’any a raó de 130.000 al dia-, l'empresa va insistir que això no afectarà en gran mesura a la mobilitat i al descans del veïnat: “Calculem que mourem entre 15 i 20 camions al dia, uns dos camions per hora i sense moviment a la nit”.
Per a solucinar les possibles afectacions que aquests camions, de 18 metres, poguessin causar als veïns i veïnes, el director general de SEGRO, David Alcázar, va explicar que s'ha dissenyat un aparcament a l'interior per a la totalitat de la plantilla, punts fixos per a la recàrrega de cotxes elèctrics i vials i aparcaments per a bicicletes, "tot pensat perquè la circulació sigui fluïda i no hi hagi afectacions a la mobilitat”.
L'accés a la nau es farà pel carrer dels Horts, per tal de descongestionar la rotonda del carrer Santa Anna. De manera que, segons la regidora de Mobilitat, Conchi Martínez, "es podrà assumir perfectament” l’impacte en la mobilitat. Martínez també va aprofitar l'acte per a avançar que s'està estudiant la possibilitat de regular el trànsit semafòricament en determinats punts del polígon.
Un total de 120 treballadors
El nou centre logístic acollirà uns 120 treballadors que es dividiran en tres torns: matí, tarda i nit; ja que, tot i que a la nit no hi haurà moviment de camions, l'actvitat a l'interior no s'aturarà durant les 24 hores del dia. La majoria dels treballadors seran persones que ja treballen al centre de Pallejà, de manera que la creació de llocs de treball es concentrarà, sobretot, en èpoques de major càrrega de treball, en què "s’ha calculat que es contractaran unes 30 persones en qualitat fix temporal", avançava la regidora de Promoció Econòmica, Cristina Padilla.
Des de l’Ajuntament també s'està treballant amb Penguin Random House per desenvolupar un mòdul formatiu de Logística que a la llarga pugui crear “oportunitats de treball que responguin a les necessitats de l’empresa", va afegir Padilla.
Un magatzem d'última generació
Tal com va indicar David Alcázar, el nou magatzem de 42.000 m², ubicat a la parcela de 70.000 m2 que ocupava la fàbrica d’Aiscondel, s’està construint amb els millors estàndards en qualitat i sostenibilitat: eficient energèticament, amb petjada de carboni neutra i amb segell Breeam Excellent.
Tindrà materials d’elevat aïllament tèrmic, sistemes de recuperació d’aigües pluvials de la coberta o 10.000 captadors solars amb una potència de 507,64 KWp que evitaran emetre a l’atmosfera més de 4.400 tones de CO2 cada any. A més a més, l’energia generada serà utilitzada per a l’autoconsum i l’excedent es comercialitzarà a preu raonable a les activitats veïnes.
Millores en l'entorn de la nau
El projecte no només tindrà impacte a l'interior de la parcel·la, si no que comportarà una sèrie d’actuacions a l’exterior. Les més rellevant a nivell urbanístic i de connectivitat serà l’ampliació de les voreres dels carrers de la Clota i Santa Anna i la construcció de 1.600 metres lineals de carril bicicleta que uniran el polígon amb el nucli de la ciutat.
En l’apartat mediambiental, 6000m² de la parcel·la privada es destinaran a zones verdes i 1.700m² se cediran a l'espai públic. També es realitzarà la continuïtat de l’arbrat de la calçada i es crearan franges de protecció i integració paisatgística amb la intenció de "tenir una gran anella verda al voltant de l'edifici", va assenyalar el representant de SEGRO. En aquest setnti, la regidora d'Urbanisme, Eulàlia Mimó, celebra que dins del projecte "es contempli reconvertir espais degradats que feia anys que estaven en desús".
Crítiques del veïnat
Les preocupacions dels veïns van quedar pal·leses durant la ronda de precs i preguntes, que va tenir lloc després de la presentació. Des de la Plataforma Som Veu es va posar en dubte la capacitat de la ciutat per a assumir aquest increment de la mobilitat i "a quin cost s'haurà d'assumir". També van preguntar què implicarà tot això per als centres educatius, sobretot en hores d'entrada i sortida de les escoles, i es va criticar que l'Ajuntament s'hagi "limitat a informar quan ja està tot fet, en lloc de facilitar la participació veïnal".
Pel que fa a aquest tema, la regidora d'Urbanisme va respondre que "el fet de tractar-se d'una parcel·la privada que té uns usos assignats, com a Ajuntament tenim poc marge de maniobra". Tot i això, l’alcalde Carlos Cordón, va remarcar la predisposició de Penguin Random House i SEGRO "a fer millores que reverteixin en la ciutat".
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.