L’Associació femVallès ha reclamat un govern metropolità federal enmig del debat sobre governança metropolitana i després dels pronunciaments d'alguns polítics aquests darrers dies.
L’associació vallesana rep positivament la polèmica al voltant de les declaracions de l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, sobre una hipotètica expansió de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). De fet, consideren que l’actual situació és insostenible, perquè es tallen els sistemes urbans amb una frontera metropolitana que ignora la realitat territorial.
Per a femVallès, "els vallesans també són ciutadans metropolitans, malgrat no voler ser governats des de Barcelona". L'associació troba "escandalós" que el Vallès, amb 1,4 milions d’habitants i una economia potent, no disposi d’una institució metropolitana per governar-se en urbanisme, mobilitat o medi ambient. És per això, que veuen un punt positiu en les paraules de Jaume Collboni en afirmar que l’estructura de la metròpolis hauria de ser federal.
FemVallès fa deu anys que promou la creació de l’Àrea Metropolitana del Vallès (AMV), una institució que rebria les mateixes competències que l’AMB i esdevindria el govern metropolità del Vallès Oriental i Occidental. Tot i el suport d’alguns ajuntaments, la proposta de l’AMV no va convèncer a les grans alcaldies, les quals van crear fa dos anys l’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità.
Els vallesans assenyalen que "per fer-ho bé, cal no només tractar la governança metropolitana, sinó abordar el model d’organització territorial de tota Catalunya", tal i com han demanat els alcaldes de Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú.
El model de femVallès planteja que a Europa hi ha excel·lents exemples de governança metropolitana federal, com el de la Metròpolis del Gran París, on existeix un govern federal format per districtes metropolitans, amb competències atribuïdes als districtes o al govern federal segons el cas.
Per femVallès la creació d’una Àrea Metropolitana del Vallès permetria destinar recursos i atenció a millorar la xarxa d’autobusos interurbans, la construcció del parc públic d’habitatge, la gestió de les zones de baixes emissions, o l’arranjament dels polígons industrials, entre d’altres. "Unes problemàtiques territorials desateses fins ara per la manca de competències i recursos en els consells comarcals", remarquen.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.