El grup municipal d'Esquerra Republicana ha respost a la signatura del manifest en favor del túnel d'Horta per part de l'Ajuntament de Cerdanyola del Vallès i d'altres consistoris i entitats. ERC s'oposa a aquest projecte i aposta per alternatives de millora de la xarxa de transport públic existent.
"La mobilitat diària necessita inversions concretes i millores als serveis en lloc d'inversions faraòniques", asseguren des d'ERC en un comunicat, afegint que "alguns partits i grups de pressió abanderen projectes de futur com el túnel d'Horta per amagar la seva inacció i falta de propostes realistes en transport públic".
El túnel d'Horta
Esquerra emet un comunicat en el qual repassa els antecedents del túnel d'Horta, que actualment es contempla en el Pla Director d'Infraestructures 2021-2030. En concret, es preveu un nou túnel entre el Vallès Occidental i Barcelona per ampliar la capacitat de la xarxa de FGC a la comarca. ERC explica que no està previst l'inici de les obres abans de 2029 "i no s'esmenta quan podria entrar en servei", i assegura que, tot i que el cost inicial previst és d'uns 1.087 milions d'euros, les parts no previstes en el Pla Director el farien augmentar fins als 2.000 milions de cost final.
Des de la formació cerdanyolenca consideren que cal tenir en compte "l'impacte mediambiental d'una infraestructura de gran capacitat com una línia de ferrocarril pel centre de Collserola, per més que discorri parcialment soterrada". En aquest sentit, plantegen tenir en compte alternatives "més respectuoses" per millorar la connectivitat entre Barcelona i el Vallès Occidental, com ara la millor d'infraestructures existents com la línia R4. "ERC defensa un model de mobilitat sostenible basat en una millora del transport públic i sistemes alternatius al vehicle privat", afirmen.
Les alternatives que planteja ERC
Esquerra assenyala en el seu comunicat que a Cerdanyola, "la presència de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i el futur desenvolupament del Centre Direccional exigeixen una millora urgent i significativa del transport públic planificat amb una visió territorial àmplia sobre el territori". Alhora, apunten que ja existeixen línies ferroviàries de gran capacitat que enllacen amb Barcelona com els FGC del Vallès, i les línies R7 i R4 de RENFE "pel que calen propostes que complementin l'oferta existent actual per millorar horaris, freqüències i qualitat de servei, i destinar les inversions a infraestructures que trenquin la radialitat de la xarxa".
Concretament, recorden l'existència d'una estació de Rodalies RENFE al centre de la ciutat, una altra a la UAB, i dues estacions de Ferrocarrils de la Generalitat a Bellaterra i la UAB. A més a més, aposta pel túnel sota el turó de Montcada (en paral·lel a l'autopista C-58), el qual, segons ERC, permetria guanyar 7 minuts a les línies R4 i R7. "Segons està previst al PDI 2021-2030 seria un túnel de 2'5km amb un cost de només 110 milions i es pot fer en tres anys", indica la formació. En referència al pas de Rodalies per municipi veí, ERC recorda la recent aprovació del Consell de Ministres per licitar les obres del soterrament de la línia R2 a Montcada que inclouen un salt de moltó a les connexions ferroviàries d'entrada a Barcelona. "Aquesta millora permetrà encaminar els trens de la línia R4 de RENFE pel túnel d'Aragó augmentant les freqüències, i reduint encara més el temps de viatge", asseguren.
També sobre el servei de Rodalies, Esquerra assenyala que el PEMV també recull la proposta de desdoblar la via de la R4 en 5km entre Cerdanyola i Sabadell Sud: "Amb un cost de només 25 milions permetria ampliar els serveis semidirectes des de Manresa, Terrassa o Sabadell que farien molt més competitiu el tren en relació al vehicle privat".
Crítiques al PSC
Reiterant la seva aposta per la millora del transport públic i en defensa de la mobilitat sostenible, ERC rebutja "fer política a partir de grans declaracions d'intencions que acaparen titulars, però que no es corresponen ni amb les necessitats de la ciutadania ni amb la realitat que finalment acaben aplicant al dia a dia". En aquest sentit, consideren que el PSC vol "fer veure que volen un canvi en el model de mobilitat inflant bombolles mediàtiques mentre la ciutat no té el Pla Local de Mobilitat, manté prorrogat el servei de transport urbà des de 2012, no ha fet ni un metre de carril bici en tot el mandat, i no ha posat ni un carregador per a vehicles elèctrics". La formació assenyala que han fet propostes de millora de l'autobús urbà amb serveis a demanda a barris com Can Cerdà o Montflorit, amb línies que connectin les estacions de tren amb llocs d'interès, i asseguren que continuen apostant pel tramvia del Vallès que enllaci la UAB amb Cerdanyola, Ripollet i Montcada.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.