La Generalitat ampliarà la R1 de Rodalies per a connectar el Maresme amb Cerdanyola-Universitat

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha admès que el servei de Rodalies "no funciona bé" i que les incidències s'han multiplicat per 2,5

La Generalitata de Catalunya ampliarà la línia R1 de Rodalies fins a l'estació de Cerdanyola-Universitat. Així ho va confirmar la consellera de Territori, Sílvia Paneque, en el ple sobre Rodalies al Parlament d'aquest dimarts, sense donar-ne més detalls. Durant la sessió plenària, Paneque va explicar l'estratègia del Govern per a millorar el servei de Rodalies, que va admetre que no funciona bé. També va assegurar que el traspàs del servei ha de ser un "impuls definitiu" per la millora del servei. 

 

Les incidències s'han multiplicat per 2,5

La consellera va reconèixer que les incidències s'han multiplicat per 2,5 i que les queixes dels usuaris són "comprensibles" i "justificades". També va explicar que s'està treballant amb diverses mesures, com el reforç de la informació, la incorporació de més personal per reforçar la informació a les capçaleres de les línies i va citar el Pla de Rodalies, que inclou diverses actuacions específiques, com la renovació de catenàries, estacions i millores dels accessos a les estacions. Al llarg de la seva intervenció, la consellera va comentar que "el primer objectiu" és que el servei i els trens "funcionin bé". 

Segons va explicar, el 24% del material rodant de Rodalies inventariat no està operatiu en aquests moments, d'acord amb una estimació elaborada per la Generalitat i Renfe. Paneque va identificar una desena de "punts crítics" com la mateixa manca de material, que hauria de començar a quedar resolta amb la incorporació de 110 nous trens a partir del 2026.

"El nombre de trens disponibles en aquests moments és absolutament insuficient i alhora tenim molts combois inutilitzats", va admetre la consellera de Territori durant la seva intervenció al pla monogràfic sobre Rodalies que va compartir a mitges amb el president de la Generalitat, Salvador Illa. Segons Paneque, la "manca estructural" de trens i el seu envelliment està provocant cancel·lacions, congestió i retards reiterats.

Un altre dels "punts crítics" que va enumerar és la falta de personal de conducció i del personal ferroviari als tallers i la manca de manteniment als ascensors i escales mecàniques. En aquest sentit, va detallar que de 264 ascensors i escales mecàniques, 109 estan fora de servei i va afegir que es treballa perquè aquests equipaments estiguin operatius abans d'acabar l'any. A banda, va destacar les "incidències sobrevingudes" per problemes en els sistemes de senyalització i circuits de via, entre d'altres, per manca de manteniment.

Més info: El Govern invertirà 77 milions d'euros per a millorar trens i estacions de Rodalies

 

Traspàs de Rodalies

Paneque va indicar que  "el traspàs de Rodalies ha de ser un impuls definitiu" sempre que, va dir, "en els pròxims mesos tothom actui amb la mateixa responsabilitat". "Mai no s'ha arribat tan lluny. Ho hem fet amb noves confiances amb el Ministeri i Adif", va recalcar Paneque, que també es va referir a la importància d'aconseguir la "complicitat de tots els actors", en especial dels treballadors.

La consellera va insistir que la cessió de les competències és "importantíssima" i d'"especial rellevància" per a Catalunya, que es troba davant una "oportunitat transcendent" per culminar aquest procés, ha afegit.

 

L'oposició demana responsabilitats

Bona part dels grups de l'oposició coincideixen a demanar reprovacions i peticions de dimissió en les propostes de resolució en el marc del debat monogràfic sobre Rodalies al Parlament. Junts, ERC i la CUP van assenyalar la gestió de la consellera Sílvia Paneque. Però republicans i juntaires també assenyalen els responsables de Renfe i Adif, mentre el PPC apunta contra el ministre de Transports, Óscar Puente. Els partits també van plantejar allargar els abonaments gratuïts de tren, "accelerar el traspàs" a la Generalitat o monitorar les incidències diàries en el servei. 

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.