El Museu d’Art de Cerdanyola s’integra al Sistema Públic d'Equipaments d'Arts Visuals de Catalunya

Un total de 28 centres d’art contemporani d’arreu de Catalunya formaran part d'aquest programa

El departament de Cultura de la Generalitat ha formalitza la integració de 28 centres d’art contemporani d’arreu de Catalunya en el Sistema Públic d'Equipaments d'Arts Visuals amb l’objectiu de començar el desplegament normatiu del Sistema i enfortir les arts visuals del país. El Museu d’Art de Cerdanyola (MAC) és un d’ells,

L'objectiu del Sistema Públic d'Equipaments d'Arts Visuals que impulsa el Departament de Cultura és apropar l'art contemporani i les arts visuals a la ciutadania. Mitjançant aquest sistema, els equipaments col·laboren entre ells i fan accions de cooperació que permetran optimitzar els seus recursos. Per exemple, els centres territorials poden compartir recursos amb centres locals, tot cedint-los continguts artístics o part de les seves programacions. També permet la complicitat i col·laboració entre el govern i els ajuntaments per enfortir els centres als diferents territoris Finalment, el sistema també pretén ser un espai d'interacció dels agents artístics, més enllà dels equipaments, que faciliti i fomenti la creació.

El Sistema Públic d'Equipaments d'Arts Visuals està integrat per gairebé una trentena de centres, encapçalats pel Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA), com a equipament nacional, els Centres Territorials i els Centres i Espais d'art locals. Recentment, s'ha integrat en aquest sistema el Museu d'Art de Cerdanyola i altres tres centres del Vallès Occidental s'hi han integrat, la Sala Muncunill de Terrassa, el Museu de Sabadell i la sala d'exposicions La Granja de Santa Perpètua de Mogoda.

Tots els centres del sistema tenen la missió de fomentar la recerca i creació; la producció i programació; la difusió i dinamització de públics; la patrimonialització i documentació, la connexió i articulació i la creació i la producció. També s'han de centrar en la promoció i la identificació del talent artístic; la formació de creadors; el foment de la investigació i el desenvolupament del procés de producció artística i la posada a disposició de recursos per a la creació i desenvolupament de projectes d'arts visuals. Pel que fa als vuit centres territorials, el seu rol és ser equipaments de referència per vertebrar i dinamitzar els agents artístics de cada territori i promoure la seva interrelació amb el sector de les arts visuals i amb altres àmbits de coneixement, tant a escala local com internacional. També han de promoure la fidelització de públics i les col·laboracions amb projectes educatius i de dinamització comunitària.

En aquest sentit, s'ha reunit la taula tècnica del Sistema que té com a missió l'establiment d'un pla d'acció per als pròxims anys per tal d'afavorir la coordinació de les polítiques públiques de les diferents administracions en matèria d'arts visuals, garantir l'equilibri territorial de les programacions i fomentar la integració dels sectors de creació, producció, exhibició i difusió.

Així, es prioritzen les accions vinculades a promoure la creació i la programació estable d'arts visuals dels equipaments públics; afavorir les bones pràctiques en la gestió dels equipaments; la creació d'un pla de comunicació per donar a conèixer els centres a la ciutadania, la projecció de l'acció dels centres dins del país i també a nivell internacional. Així com també afavorir les bones pràctiques en la gestió dels equipaments.

Mapa i llistat del Sistema Públic d'Equipaments d'Arts Visuals
 

Reivindicar l'Art Patrimonial i l'Art Contemporani

Des de l'inici el Museu d'Art de Cerdanyola ha portat una doble via de reivindicació de l'art patrimonial (especialment el modernista i noucentista) i d'Art Contemporani. Abans i tot d'inaugurar-se al museu, l'antiga Sala d'exposicions Enric Granados va acollir mostres molt rellevants de Miralda, Carme Sanglas, Agustí Puig, Elisa Arimany o Vila-Puig. De fet, tot i no tenir un espai permanent per a la creació contemporània, la primera exposició temporal que va obrir el MAC va ser la de l'artista Dominica Sánchez i el cartell del Blues.

Com a centre productor d'Art Contemporani han destacat exposicions que després han itinerat a la UAB, com ara la de collage d'America Sánchez, o pel programa d'itineràncies de la Generalitat: Tom Carr. Ecos de Carles Buïgas i De l'Oblit a la revolta. Deesses invisibles. Gràcies a la col·laboració de l'Associació d'Amics del Museu (AMAC) també hi ha un espai destacat per al suport d'artistes emergents i per a la col·laboració amb Centres d'Art Contemporani de Catalunya.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.