L'espectacle 'Búho' de la companyia cerdanyolenca Titzina continua la seva exitosa gira i aquest cop travessa l'Atlàntic per a portar la seva obra a l'Equador. Entre el 26 de setembre i el 9 d'octubre la companyia viatja al país llatinoamericà per a presentar-se als festivals internacionals de Guayaquil, Cuenca i Quito.
El circuit llatinoamericà ja va acollir Búho als festivals internacionals d'Hondures, El Salvador i Costa Rica. A la tornada d'Amèrica i fins al final de gira prevista l'abril del 2025 , "Búho" es veurà a teatres d'Euskadi, el País Valencià, Andalusia, Castella i Lleó, Aragó i Catalunya.
Per al director de l'obra Diego Lorca, és un repte desembarcar l'obra a l'Equador, ja que "era un dels països que teníem pendents i feia molts anys que teníem converses amb un dels festivals". Segons ha explicat Lorca en declaracions al TOT Cerdanyola, sortir a l'estranger "li dona molt sentit a qualsevol proposta artística, ja que surts fora dels teus àmbits, del teu lloc de confort".
Tot i que 'Búho' s'ha representat més de 200 vegades, "actuar tan lluny de casa et provoca la necessitat de saber si la teva obra tindrà la rebuda que un espera, en un context social i cultural diferent", assenyala el director. Des de Titzina, però, sempre han tendit a sortir de les seves fronteres i normalment han tingut una bona acollida en terres llatinoamericanes: "el nostre teatre sempre té en compte una visió universalista".
Una obra 'made in Cerdanyola'
L'estrena de 'Búho' va ser l'octubre del 2022 a l'Ateneu de Cerdanyola, fruit del conveni de residència artística que la companyia té amb l'Ajuntament de Cerdanyola. Diego Lorca, amb el seu company Pako Merino, presenten el Pablo, un antropòleg forense especialitzat en jaciments paleolítics que pateix un ictus que li provoca una amnèsia greu. L'obra mostra una recerca interior per la seva memòria, els seus records, en definitiva la seva identitat.
Des de llavors s’ha exhibit pels principals teatres del circuit professional espanyol, recollint l'èxit de crítiques i públic i fent temporada a marcs de referència com la Sala Beckett de Barcelona, el Teatro de la Abadía de Madrid, el Teatre Principal de València i el Tetatro del Mercado de Saragossa.
Diego Lorca fa una valoració positiva d'aquests dos anys de 'Búho', "sobretot, si tenim en compte que el marc on s'està movent bona part del teatre actual mira cap a un entreteniment fàcil". Així, 'Búho' "és una obra que pretén mobilitzar els sentiments, amb un personatge molt físic i visual, i allunyant-se d'un to que li sigui lleuger a l'espectador", afegeix.
Excel·lència des de la perifèria
Lorca i Merino han aconseguit fer-se el seu lloc i que 'Búho' se situï com una de les obres contemporànies de referència en el marc estatal. Tot això, fent-ho "des de la perifèria de Barcelona, i no des del centre", reivindicant així el territori d'allà on són.
El projecte de Titzina demostra que treballant des de la perifèria també es pot arribar a les millors places. A més, comenta que "allunyant-nos d'aquest centre, podem treballar amb un temps més dilatat, amb obres que estiguin ben treballades i ben documentades", cosa que, a vegades, el ritme de la cartellera de les grans ciutats no t'ho deixa fer.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.