Des de 2015, l'empresa cerdanyolenca Enchufing és la primera empresa de punts de recàrrega elèctrica recomanada per Tesla. Un any després va rebre la Beca Rotary Impuls i a dia d'avui han instal·lat uns 10.000 punts de recàrrega a tot Espanya. Parlem amb el fundador de l'empresa, Baltasar López.
Des del 2015, com ha canviat la mobilitat sostenible?
Molt. Si avui encara hi ha gent que pugui tenir algun dubte, imagina't fa nou anys. Els dos primers anys van servir una mica per fer pedagogia i "evangelització" de la mobilitat elèctrica. Al principi tot aquest món anava dedicat als cotxes d'alta gamma i per a empreses que volien donar una imatge corporativa de sostenibilitat, però ara els particulars ja són el 60% dels nostres clients.
"Els dos primers anys van servir una mica per fer pedagogia i "evangelització" de la mobilitat elèctrica"
Està molt més present ara en l'imaginari col·lectiu?
La diferència ara està en el fet que ara tothom qui es vol comprar un cotxe, almenys valora la possibilitat de l'elèctric. A més a més, hi ha una gamma molt àmplia de punts de recàrrega, que van des dels 1.500 euros, fins a altres que poden arribar gairebé als 3.000. Això inclou tant la instal·lació, com la certificació i la legalització.
Tot i això, la societat encara té una mica de neguit.
És que és un canvi de paradigma molt gran. No només es tracta de comprar-te el cotxe, també has de tenir en compte un punt de recàrrega. Si bé el cotxe elèctric és una realitat, és veritat que no és factible si no tens un punt de recàrrega vinculat. Cada cotxe ha de tenir un punt de recàrrega de referència, ja sigui a casa seva, que és l'ideal, o a la feina, que són els dos llocs on normalment tens el cotxe aparcat durant més hores.
Diries que el cotxe elèctric està pensat més per la mobilitat diària, que no per fer viatges llargs?
No és del tot així. Si no has de fer viatges per motiu professionals, ho tens resolt. La xarxa de punts de recàrrega és cada vegada més extensa. Potser necessites una mica més temps, però avui en dia ja és totalment factible.
A part de ser més sostenible, aquesta tecnologia és més econòmica.
A dia d'avui sí. Malgrat això, nosaltres posem el focus en el fet que és sostenible. Ara tens ajudes per la compra de vehicles elèctric i pots tenir una subvenció de fins al 70% per la instal·lació d'un punt de recàrrega elèctric. A més, l'electricitat és més barata que la gasolina i pots tenir la teva pròpia instal·lació fotovoltaica. Tot i això, no hem d'oblidar que al final, una gran part del que paguem per benzina són impostos, i, segurament, quan el vehicle elèctric sigui una realitat més estesa, hi haurà més impostos i menys ajudes.
"El simple fet que hi hagi punts de recàrrega pel carrer, ja serveix per conscienciar més a la gent"
Pel que fa a Cerdanyola, s'està avançant en la mobilitat sostenible?
Tot i ser de Cerdanyola, no hem posat el primer punt de recàrrega públic fins fa unes setmanes. N'hi havia a la UAB i algunes empreses. El simple fet que hi hagi punts de recàrrega pel carrer, ja serveix per conscienciar més a la gent.
I com ha afectat a tot això la implantació de les Zones de Baixes Emissions en municipis veïns com Barcelona o Sant Cugat i la pròxima implantació a Cerdanyola?
Per descomptat és una empenta a la mobilitat sostenible, perquè hi ha molta gent que no s'ho planteja fins que no arriben les obligacions. Sí que és veritat que nosaltres no creiem tant en les obligacions com en incentivar i fer pedagogia. Entenem que sigui la legislació que empenyi cap a la mobilitat sostenible, però també s'ha de fer amb cura perquè la gent no es vegi obligada, i cal posar eines per poder fer el canvi. Si poses una frontera a la ciutat per entrar amb un cotxe de combustió, però la gent no es pot permetre un vehicle elèctric, tens un problema.
"Si poses una frontera a la ciutat per entrar amb un cotxe de combustió, però la gent no es pot permetre un vehicle elèctric, tens un problema"
Llavors, quina seria la sol·lució per incentivar la compra de vehicles elèctrics?
Si tingués la resposta, potser em dedicaria a la política (riu). Puc dir que la conscienciació és molt important, perquè la gent al final ha de fer aquest pas de manera natural. A nivell burocràtic, els ajuts no són fàcils de gestionar, per això des d'Enchufing també fem aquesta gestió, perquè per un particular és un calvari. I a nivell econòmic, com que la bonificació repercuteix en la declaració de la renda, no es veu tan clara. Llavors, potser seria millor una bonificació en l'IVA a l'hora de comprar: que en comptes del 21%, fos més baix. Desenvolupant l'ajuda d'una altra manera, la gent ho veuria com una cosa més automàtica.
Quina és la previsió de cara al 2030?
El canvi serà bastant radical. Si des de fa 10 anys ja s'està introduint de mica en mica la mobilitat sostenible, en els propers anys la penetració al mercat tindrà un creixement exponencial. De fet, ja estem veient que els fabricants han deixat de fer cotxes 100% de combustió. Les marques ja no tenen un o dos models elèctrics per omplir la quota, sinó que tot el que treuen nou és elèctric. També s'ha de dir que s'està popularitzant l'elictrificació de les gammes. Va començar pels cotxes de luxe i a poc a poc això s'està democratitzant i cada vegada hi ha cotxes elèctrics més assequibles.
"Al 2050 el cotxe elèctric ja no només serà una realitat, sinó que la gent ja pensarà amb el cotxe de combustió com una cosa del passat"
I el 2050?
El cotxe elèctric ja no només serà una realitat, sinó que la gent ja pensarà amb el cotxe de combustió com una cosa del passat. Potser continua existint, però ja no serà una realitat del dia a dia.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.