El bacallà tornarà a ser protagonista de la restauració cerdanyolenca amb la posada en marxa de la 18a Setmana del Bacallà. Els mesos de febrer i març són el punt àlgid de la qualitat d'aquest producte, que serà l'ingredient principal dels plats que prepararan 15 restaurants de la ciutat entre l'1 i el 10 de març.
Com cada any, els participants oferiran un mínim d'un plat amb bacallà al seu menú diari, i entre quatre o cinc més a la seva carta. La celebració de la Setmana del Bacallà a Cerdanyola del Vallès inclou un taller de cuina al Mercat de Serraperera, un concurs de receptes amb bacallà al Mercat de Les Fontetes i una exposició bibliogràfica de cuina a la Biblioteca Central.
Producte versàtil i de qualitat
El president del Gremi d'Hostaleria del Vallès i el Barcelonès i gerent del Restaurant Los Abetos, Antonio Castro, assenyala que és una de les setmanes més importants per a la restauració de Cerdanyola. Aquest dimecres 21 de febrer s'ha presentat oficialment la 18a edició d'aquesta iniciativa ja consolidada a la ciutat. "És un producte molt valorat pels restauradors perquè ens permet fer una varietat de receptes molt àmplia", diu Castro.
Tot i que el bacallà és un producte que es pot comprar i consumir durant tot l'any, és durant aquesta època quan el bacallà fresc és d'una millor qualitat. D'entre els 600 tipus de bacallà que existeixen, el bacallà que més destaca és l'Skrei de Noruega. Aquest bacallà recorre milers de quilòmetres a través d'aigües molt fredes, amb la qual cosa presenta una musculatura més desenvolupada i acumula un greix que li atorga un gust més intens.
Plat de bacallà. FOTO, Ajuntament de Cerdanyola
Tot i l'augment del cost del bacallà, igual que la resta de productes, Castro assegura que "és un producte que continua sent assequible i del qual s'aprofiten totes les parts". El president del Gremi d'Hostaleria del Vallès i el Barcelonès també ha volgut emfatitzar que "l'interès de la gent jove per la gastronomia és un impuls per aquesta tradició" i la regidora de Promoció Econòmica i Mercats, Cristina Padilla, ha afegit que es tracta d'un producte "molt arrelat a la gastronomia d'abans de la Setmana Santa" i que "serveix per promocionar els establiments".
Finalment, l'alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón, ha valorat molt positivament que a través d'aquests esdeveniments "es crein sinèrgies entre els mercats municipals i els restauradors" i ha agraït la participació de tots els establiments. Enguany, s'hi ha sumat un nou restaurant, l'Umami de Bellaterra, la qual cosa "fa que hi hagi una major participació a totes les zones de la ciutat, no només al centre", ha remarcat l'alcalde.
Menys participació
Des de fa dos anys, el nombre de restaurants que hi participen s'ha vist reduit: 21 l'any 2022, 17 el 2023 i els 15 ja esmentats d'aquest any. En relació a aquesta lleigera devallada, el president del Gremi ha explicat al TOT que és una conseqüència dels tancaments d'establiments que s'han donat en aquests últims anys. Castro també creu que "molts restaurants no participen perquè el bacallà no s'adapta a la seva carta i per això no pot participar tothom". Tot i això, assegura que des del Gremi no s'han plantejat cap canvi de format".
Restaurants participants
- Restaurant Shapó (carrer Sant Ramon, 101)
- Bar Restaurant Grau (carrer Sant Ramon, 180)
- Autèntic (carrer Sant Ramon, 112)
- Restaurant Tast & Gust (carrer Sant Martí, 92)
- Restaurant Capicua (passatge del Llorer, 15)
- Restaurant Los Abetos (passatge de l'Orient, 4)
- Casa Andreu (carrer d'Ansel Clavé, 13-15)
- Restaurant Cinnamon (carrer de Santa Anna, 60)
- Umami Bellaterra (avinguda de Josep M. Marcet, 3)
- Restaurant El Racó de la Plaça (plaça de Sant Ramon, 1)
- Restaurant Els Cargols (carrer de Sant Antoni, 23)
- Bodega Oddvar (carrer de Santa Marcel·lina, 9)
- Geta Taberna (avinguda de Canaletes, 41)
- El Cacereño (avinguda de Canaletes, 13)
- Restaurant Masia Tito Carlos (passatge d'Olivé, 2)
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.