Plaça de l'Abat Oliba el 2 de maig. FOTO: Laura Arias

Societat

Preguntes i respostes sobre la reobertura de comerços i restaurants en la Fase 0

A partir del 4 de maig, determinats establiments comercials poden tornar a l'activitat

A partir del dimarts 5 de maig, donat que aquest dilluns 4 és festiu a la ciutat, alguns comerços i establiments de restauració de Cerdanyola del Vallès podran tornar a obrir portes amb restriccions. En el marc de la Fase 0 del desconfinament, s'ha autoritzat la reobertura al públic dels locals i establiments de comerç minorista (botigues) i de serveis professionals (reparacions, perruqueries i centres d’estètica, etcètera), inclosa la restauració i l’hostaleria, amb determinades condicions de seguretat.

Més info: El que es podrà fer i el que no en cada fase del desconfinament

Protecció Civil recull les principals preguntes relatives a les condicions de seguretat i altres generals per a aquesta reobertura. 

 

Botigues i serveis

1. Quins establiments i locals poden obrir?

Totes les botigues i locals de serveis que havien estat tancats al públic amb motiu de l’estat d’alarma, si tenen una superfície no superior a 400 m2 .

2. I els centres comercials?

No podran obrir els centres comercials ni les seves botigues o establiments. Sí que podran fer-ho les botigues o establiments que tinguin un accés directe i independent des de l’exterior.

3. Puc anar directament a l’establiment?

No, heu de demanar cita prèvia i desplaçar-vos en l’horari assignat per a la compra del producte o rebre el servei. No aneu a l’establiment si us trobeu malament, teniu diagnosticada la malaltia o esteu en aïllament.

4. Puc anar a qualsevol establiment de qualsevol municipi?

No, només es permet desplaçar-se a establiments del vostre municipi, excepte que no n’hi hagi de disponibles. Es recomana anar a l’establiment més proper.

5. Tots els establiments poden fer sistema de recollida per emportar?

Sí, tots els establiments i locals que puguin obrir al públic i que no podien fer-ho anteriorment, sempre que estableixin un sistema de recollida esglaonat que eviti aglomeracions tant a l’interior com a l’exterior.

6. Les persones grans tindran preferència?

Sí, els establiments hauran d’establir un horari d’atenció preferent per a majors de 65 anys, que haurà de coincidir amb les franges horàries per fer activitat física d’aquest col·lectiu (de 10 a 12 h i de 19 a 20 h).

7. Quantes persones poden estar dins de l’establiment?

Només un client per cada persona treballadora.

8. Quanta estona hi puc estar?

Només la imprescindible per comprar el producte o rebre el servei.

9. Quantes persones pot atendre cada persona treballadora?

Només una persona individualment. En cap cas més d’una simultàniament.

10.Quan vagi al comerç o servei, puc entrar-hi amb acompanyant?

No, només s’hi pot accedir de forma individual. Sí que hi pot accedir un adult acompanyat d’una persona amb discapacitat, menor o gent gran.

11.Cal garantir distàncies dins la botiga?

Sí, sempre cal garantir una distància mínima de 2 metres entre client i persona treballadora, i també entre aquestes. Només podrà reduir-se a 1 metre quan hi hagi elements de protecció o barrera.

Estarà senyalitzada de forma clara la distància de seguretat de 2 metres amb marques a terra o mitjançant balises, cartells i senyalització.

12.He de portar mascaretes?

No és obligatori, però sí recomanable.

En el cas de rebre un servei que no permet mantenir la distància de seguretat interpersonal, com són les perruqueries, centres d’estètica o fisioteràpia, tant el treballador com el client han d’utilitzar un equip de protecció (mascareta).

En general, les persones treballadores de l’establiment hauran de portar-la si no es pot respectar la distància mínima de 2 metres amb els clients. 

13.He de portar guants?

No és obligatori, en general. Feu-ne servir als establiments d’alimentació i a d’altres quan el comerciant us ho indiqui.

14.M’he de rentar les mans abans d’accedir-hi?

Feu sempre un rentat o desinfecció de mans abans de sortir de casa i en tornar-hi.

A l’entrada dels establiments, tindreu a disposició dispensadors de gel hidroalcohòlic. Feu-ne ús per prevenció, sempre de forma adequada.

A l’establiment, eviteu tocar cap superfície. Dins de l’establiment, disposareu d’una paperera amb obertura de pedal per si heu de llençar algun element en aquell moment.

15.Els establiments estaran especialment nets? 

Sí. És obligatori la neteja i desinfecció dels establiments dos cops al dia, amb especial atenció a les superfícies de contacte més freqüents: panys de les portes, mostrador, mobles, mampares, màquines dispensadores, terra, telèfons...

Hi haurà una neteja obligatòria al final del dia i l’altra es recomana fer-la al migdia, aprofitant per fer una pausa.

Tots els espais comuns de clients i també de persones treballadores també han d’estar desinfectats. Es podrà desinfectar amb lleixiu diluït en aigua en proporció 1:50 o desinfectants autoritzats pel Ministeri de Sanitat. També es cal garantir la ventilació adequada de l’establiment. 

A més, la roba de les persones treballadores s’haurà de desinfectar diàriament.

16.I les persones que treballen a l’establiment, tindran mesures de seguretat especials?

Sí, els propietaris facilitaran a les persones treballadores equips de protecció individual adequats i gels hidroalcohòlics amb activitat virucida autoritzats pel Ministeri de Sanitat per netejar les mans o, si no és possible, aigua i sabó. També els hauran de facilitar mascaretes si no es pot garantir la distància de seguretat de 2 metres entre persona treballadora i client o entre persones treballadores. 

No aniran a treballar si es troben malament, tenen diagnosticada la malaltia o estan en aïllament.

17.Als establiments que ja obrien, canviaran les mesures de seguretat? 

Als establiments que ja podien obrir (alimentació, productes de primera necessitat i farmàcies) s’aplicaran les mesures de seguretat per a les persones treballadores indicades a la pregunta 16.

18.Puc tocar els productes?

No, els productes seran manipulats pel comerciant. Els establiments d’alimentació es regiran per les normes fins ara aplicades i es podran tocar els productes amb els guants que haurà de facilitar el comerciant.

19.Puc fer ús de productes de prova?

No, no està permès.

20.Puc demanar per anar al vàter a la botiga o local?

Només excepcionalment. El comerciant haurà de desinfectar l’espai immediatament després del seu ús.

21.Puc provar-me roba a la botiga?

Sí, podeu fer servir els emprovadors de forma individual. Després de cada ús individual, el comerciant haurà de netejar i desinfectar l’emprovador. 

Si no s’adquireix la peça de roba, el comerciant l’haurà d’higienitzar abans de posar-lo a disposició d’un altre client.

 

Bars i restaurants

22.Els establiments de restauració i hostaleria (restaurants, bars cafeteries i altres establiments de preparació i/o venda de menjars i begudes) poden vendre menjar i beguda?

Sí, poden acceptar comandes, que hauran de recollir els clients, o bé fer entrega a domicili. En cap cas es pot consumir dins del local.

23.Les comandes es poden fer al mateix establiment?

No. El client les ha de fer per telèfon o via telemàtica. 

24.Com han de fer les entregues les persones encarregades de l’establiment d’hostaleria?

L’establiment haurà de tenir un espai habilitat i degudament senyalitzat perquè els clients recullin les comandes i efectuïn el pagament. S’haurà de preveure la separació física de 2 metres o, en el cas que no sigui possible, mitjançant mampares o mostradors de separació. 

25.I si és un establiment ja habilitat perquè el client faci la comanda i reculli el menjar / les begudes des del seu vehicle?

En aquest cas, tant l’encàrrec com la recollida de la comanda es pot fer mitjançant aquest servei.

26.Puc anar fins a l’establiment d’hostaleria i restauració per fer una comanda personalment?

No. Les comandes només es podran fer via telefònica i telemàtica tant per a l’entrega a domicili com per a la recollida. En el cas de fer la comanda per ser recollida a l’establiment, caldrà que ens indiquin l’hora de recollida. Es recomana ser puntual tant en la recollida com en l’entrega, per evitar possibles cues de clients. 

Sí que es pot en el cas dels establiments que tinguin habilitada la comanda i la recollida des del vehicle del client.

27.Mentre no tingui cap comanda a entregar, l’establiment pot estar obert mentre prepara els encàrrecs o mentre espera clients?

No. Els establiments només podran estar oberts al públic en l’horari de recollida de les comandes, que s’hauran d’haver fet per telèfon o per internet. Les comandes no es poden fer presencialment. 

28.Els treballadors han de disposar d’algun equipament especial?

El titular de l’activitat haurà de garantir que tots els treballadors disposin com a mínim de mascareta i gel hidroalcohòlic o sabó a la seva disposició per a un rentat de mans complet. També ha de garantir les mesures de prevenció de riscos generals i altres d’específiques per a la prevenció de la COVID-19.

29.I, per als clients, hi ha d’haver alguna mesura d’higiene?

L’establiment haurà de tenir un dispensador de gel hidroalcohòlic a l’entrada a disposició dels clients i papereres amb tapa d’accionament no manual amb una bossa d’escombraries.

Veure Comentaris