Estació de RENFE Cerdanyola Universitat

Actualitat

​L'R1 arribarà a la UAB passant per Cerdanyola: detalls de la nova connexió ferroviària

La Generalitat preveu ampliar la línia R1 de Rodalies fins a Cerdanyola-Universitat per millorar la connectivitat entre comarques i facilitar l'accés a la UAB

​Durant un ple monogràfic sobre Rodalies celebrat al Parlament de Catalunya el 25 de març de 2025, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, va anunciar l'ampliació de la línia R1 de Rodalies fins a l'estació de Cerdanyola-Universitat. Aquesta setmana, el Telenotícies de TV3 ha aportat detalls sobre la iniciativa, subratllant les implicacions pràctiques i les infraestructures complementàries necessàries per optimitzar la connectivitat entre comarques.​

L'ampliació té com a objectiu millorar la connectivitat entre el Maresme, el Baix Llobregat, el Penedès i el Vallès Occidental, facilitant l'accés directe a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) des de diverses comarques i potenciant la mobilitat sostenible.​

Reforç de la connectivitat al campus de la UAB

Segons va informar la consellera Paneque durant la seva intervenció al Parlament, els trens de l'R1, que actualment finalitzen a l'Hospitalet de Llobregat, s'estendran fins a Cerdanyola-Universitat, passant per estacions com El Papiol, Castellbisbal, Rubí Can Vallhonrat i Sant Cugat Coll Favà. Aquesta ampliació no requerirà la construcció de noves vies, ja que s'aprofitarà la infraestructura existent.​

Des del Consell Comarcal del Vallès Occidental s'ha valorat ara la importància de construir intercanviadors a les estacions de l'Hospital General i Volpelleres per millorar la connectivitat entre Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Aquests projectes, pendents des de fa temps, permetrien una mobilitat més eficient sense necessitat de passar per Barcelona.​

El vicerector de Campus i Sostenibilitat de la UAB, Xavier Gabarrell, explica a més que aquesta mesura beneficiarà especialment els estudiants i el personal procedents del Baix Llobregat, reduint significativament el temps de desplaçament fins al campus.​

Pla de Rodalies 2025-2030: millores en infraestructures i serveis

La consellera Paneque va reconèixer durant el ple que el servei actual de Rodalies presenta deficiències, amb un augment del 2,5 en les incidències i una manca de material rodant operatiu. Per això, s'ha anunciat la incorporació de 110 nous trens a partir del 2026 i la reparació de 109 ascensors i escales mecàniques que actualment estan fora de servei.​

Aquestes actuacions formen part del Pla de Rodalies, que inclou també la millora de la línia R8, amb trens cada 30 minuts i l'extensió del servei fins a Vilafranca del Penedès. Aquesta línia, que connecta Martorell amb Granollers, es convertirà en una alternativa real per als desplaçaments transversals a la regió metropolitana.​

Traspàs de competències a la Generalitat

Aquestes millores s'emmarquen en el procés de traspàs de la gestió de Rodalies a la Generalitat, previst per a l'1 de gener de 2026. La nova empresa mixta, amb participació paritària entre la Generalitat i l'Estat, assumirà la gestió de les línies, afectant uns 1.700 treballadors i 101 trens.​ Amb aquestes actuacions, es busca millorar la qualitat del servei de Rodalies, fomentar l'ús del transport públic i reduir la dependència del vehicle privat, segons la consellera. Actuacions que podrien beneficiar especialment zones com Cerdanyola i el seu entorn.

Més info: La Generalitat ampliarà la R1 de Rodalies per a connectar el Maresme amb Cerdanyola-Universitat

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.

Veure Comentaris