El centre tecnològic ha participat en el projecte europeu Aero Train. FOTO: Cedida

Actualitat

Eurecat ha participat en la recerca i ha ofert suport als joves investigadors

El centre tecnològic ha participat en el projecte europeu Aero-Train

El centre tecnològic Eurecat Cerdanyola ha participat en el projecte europeu Aero-Train, per a l’acceleració d’una nova generació de tecnologies que permeten l’automatització de la inspecció i el manteniment d’infraestructures, mitjançant robòtica aèria i sistemes intel·ligents que contribuiran a agilitzar les operacions i a augmentar la seguretat.

La iniciativa ha potenciat la formació de joves investigadors, que han generat publicacions científiques i prototips, incloent-hi conceptes com el disseny i el control de plataformes aèries amb capacitat d’interacció física amb l’entorn, juntament amb la tecnologia que permet el teletransport i l’assistència als operadors per al control remot de dispositius aeris en situacions complexes.

Aero-Train ha permès als estudiants establir xarxes i intercanviar coneixements, i, així, evolucionar l’estat actual i la maduresa de les tecnologies per a la inspecció i el manteniment d’infraestructures a les indústries.

Autonomia i operació simplificada de dispositius aeris en situacions complexes

En el marc del projecte, s’han impulsat innovacions en robòtica aèria per avançar en la millora de l’autonomia operativa, la seguretat i l’eficiència en les tasques d’inspecció i les interaccions físiques, que permetran reduir la participació humana en tasques perilloses.

A més, els investigadors també han explorat nous sistemes que combinen realitat augmentada, aprenentatge profund i pantalles millorades per a l’operació en remot en la interacció entre persones i drons o robots, amb la finalitat d’optimitzar la informació i el coneixement a l’abast dels operadors i, així, reduir-ne la càrrega de treball.

El director de la Unitat de Robòtica d’Eurecat, Daniel Serrano, indica que fins ara “els drons han funcionat majoritàriament com a elements passius que permetien l’observació de l'entorn, i en el projecte Aero-Train s'han desenvolupat sistemes que permeten interactuar amb aquest entorn, fent d'aquests robots un element actiu, fet que permet passar del monitoratge habitual al manteniment d'infraestructures”.

El manteniment de les infraestructures crítiques a la societat actual “suposa un gran cost i temps, dos factors que aquest tipus de solucions poden ajudar a pal·liar”, afegeix.

Entre les accions implementades a Aero-Train, la Unitat de Robòtica i Automatització d’Eurecat ha obert els seus laboratoris i ha donat suport als investigadors participants en la iniciativa per als seus desenvolupaments. També ha organitzat una setmana de proves a les instal·lacions de l’espai Sabadell Rambla de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ubicat a l’antiga estació de Sabadell Rambla d’FGC, per posar a prova els desenvolupaments realitzats en matèria d’inspecció amb drons.

El projecte ha suposat “una oportunitat idònia perquè els joves investigadors teixissin una xarxa de contactes entre les empreses, els centres tecnològics i les universitats més destacades en el sector dintre d'Europa i, a més, s’han establert connexions duradores entre els mateixos socis del consorci”, explica el responsable de la línia de Robòtica Aèria a Eurecat, Julián Cayero.

D’altra banda, destaca Julián Cayero, “gràcies al projecte estem molt més a prop de poder tenir robots que facilitin treballs d'alt risc, com el que suposa penjar-se amb cordes d'un aerogenerador per conèixer el seu estat”.

El projecte “ha format una nova generació de joves investigadors creatius, emprenedors i innovadors per esdevenir els futurs líders en el camp de les tecnologies robòtiques aèries per a la inspecció i el manteniment”, assenyala el coordinador del projecte, Matteo Fumagalli.

Durant tres anys, Aero-Train ha facilitat als joves investigadors una formació interdisciplinària en la intersecció del desenvolupament de programari de vehicles aeris, software embarcat, intel·ligència artificial i la interacció humà-màquina per superar els desafiaments de l’automatització del monitoratge i reparació de la salut estructural de la infraestructura civil i industrial, alhora que els ha proporcionat el coneixement de les tendències de la indústria i les necessitats del mercat.

Entre els seus reptes de futur, els pròxims anys els joves investigadors preveuen continuar les seves investigacions per ampliar les aplicacions de la robòtica aèria i fer-les més robustes, així com la creació de nous algoritmes per garantir que aquests sistemes siguin més segurs i confiables.

El consorci ha treballat amb la finalitat de contribuir a l’impuls de noves tecnologies per a sectors industrials com l’energia, el transport, el petroli i el gas, i les indústries químiques que dediquen una quantitat considerable de recursos a garantir la integritat operativa dels seus actius i també per als nombrosos països europeus que han de dedicar destacades inversions al manteniment d’infraestructures envellides.

Entre els estats membres més antics de la Unió Europea, es destina un 3,9 per cent del PIB al finançament d’activitats relacionades amb la infraestructura, mentre que els nous estats membres destinen, aproximadament, el 5,1 per cent del PIB. També és igual d’important la necessitat de reduir el nombre d’accidents relacionats amb l’operació i manteniment d’aquestes infraestructures.

El consorci d’Aero-Train compta amb un pressupost de 4,1 milions d’euros i amb 14 socis de Dinamarca, Suècia, Noruega, Finlàndia, Espanya, Itàlia i Suïssa. El projecte ha estat finançat pel programa Horizon 2020 de la Unió Europea dins la convocatòria H2020-MSCA-ITN-2020  per a l’excel·lència en la formació i capacitació dels investigadors

Eurecat amb més de 700 treballadors i 11 seus arreu de Catalunya 

Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya, aplega l’experiència de més de 750 professionals que generen un volum d’ingressos que supera els 62 milions d’euros anuals i dona servei a 2.000 empreses. R+D aplicat, serveis tecnològics, formació d’alta especialització, consultoria tecnològica i esdeveniments professionals són alguns dels serveis que Eurecat ofereix tant per a grans com per a petites i mitjanes empreses de tots els sectors. Eurecat compta amb onze seus a Catalunya, situades a Barcelona, Canet de Mar, Cerdanyola del Vallès, Girona, Lleida, Manresa, Mataró, Reus, Tarragona, Amposta i Vila-seca, i amb una seu a Xile. Enguany, ha ampliat la seva presència territorial amb una seu a Màlaga i obrirà també delegació a Madrid. Així mateix, Eurecat participa en més de 200 grans projectes consorciats d’R+D+I nacionals i internacionals d’alt valor estratègic i compta amb 200 patents i 10 spin-off. El valor afegit que aporta Eurecat accelera la innovació, disminueix la despesa en infraestructures científiques i tecnològiques, redueix els riscos i proporciona coneixement especialitzat a mida de cada empresa.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.

Veure Comentaris