Estació de Renfe de Cerdanyola. FOTO: Arxiu

Actualitat

En catorze anys, la xarxa ferroviaria de Cerdanyola ha patit onze robatoris de coure

Des de l’any 2010 s’han multiplicat els robatoris de coure a la Xarxa ferroviària

Des de l’any 2010 s’han multiplicat els robatoris de coure a la Xarxa ferroviària. Segons dades facilitades per l'Agència Catalana de Notícies, aquests robatoris arriben al miler a tot Catalunya i a un centenar al Vallès Occidental. D’aquests, 11 robatoris han estat a la zona de Cerdanyola; 28 a Montcada i Reixac i 33 a Castellbisbal, com a territoris més afectats de la comarca.

Pel que fa Adif, titular de la infraestructura de la xarxa de Rodalies, apunta que els dos últims anys s’ha viscut un increment d’aquests robatoris de forma coincident amb les obres que s’estan realitzant a la xarxa catalana, cosa que facilita l’accesibilitat als lladres, al temps que s’ha produït un encariment del preu del cablejat, fet que el fa més valuós per als delinquents. La majoria de robatoris es produeixen al cablejat de la catenària, però també a les estacions de tren i a línies i equips de comunicació elèctrics.

Els Mossos d’Esquadra indiquen que el 96% dels delictes s'han produït a la xarxa d'Adif, i el 4%, a la de Ferrocarrils de la Generalitat. La policia ha detingut 123 persones relacionades amb el robatori de coure a la xarxa ferroviària.

Robatoris de cable de coure a la xarxa ferroviària

Nombre anual de furts i robatoris registrats pels Mossos d'Esquadra entre 2010 i 2024*

 

Des del 2016 fins al 2022 no es van superar mai la quarantena de robatoris, però el 2023 es van disparar fins a 92, el triple. Les dades facilitades a l'ACN arriben fins al mes de maig d'aquest 2024, i mostren que en els primers cinc mesos de l'any ja s'havien produït 52 sostraccions d'aquest material ferroviari i s'havien practicat set detencions. Des d'aleshores ençà hi ha hagut nous robatoris.

Un botí milionari

Les dades facilitades per la policia no contenen la quantitat de cable sostreta ni el valor econòmic de la mateixa en la majoria de casos, només d'una vuitantena. Però la suma del valor estimat del material sostret en aquests 80 robatoris ja ascendeix a més de 5 milions d'euros. En concret, es referencien tres robatoris d'anys diferents, en cadascun dels quals el coure robat està valorat en més d'1 milió d'euros respectivament. Són robatoris comesos el març del 2020 en un tram de via al terme municipal de Vimbodí i Poblet (Conca de Barberà), el maig de 2023 a prop de Tarragona, i al gener d'aquest 2024 a Castellgalí (Bages).

Més robatoris amb violència el 2023

Segons la mateixa font, el 80% d'aquests delictes són furts, però hi ha també un 7,5% de casos de robatoris amb força (el 2023 aquest percentatge va créixer una mica, fins al 13% dels casos). Pel que fa al lloc on es produeixen els incidents, la gran majoria succeeixen al llarg de la infraestructura de la xarxa ferroviària, principalment al cablejat de la catenària. Tanmateix, també es sostreu cable a l'entorn de les estacions de tren (en un 16% dels casos), i encara hi ha un 5% dels robatoris que són en línies i equipaments de comunicació elèctrics.

En tots aquests anys els Mossos han practicat 123 detencions relacionades amb el robatori de coure a la xarxa ferroviària, la majoria els anys àlgids de 2013 a 2015, i concretament el 2014 en van ser 75. Tant el 2023 com els primers cinc mesos de 2024 se n'han realitzat 7, respectivament.

Localització dels robatoris de coure a la xarxa ferroviària (2010 - maig 2024)

Ampliant una mica el radi, a nivell comarcal, tant el Barcelonès, com el Baix Llobregat, com el Segrià són les tres comarques que més han viscut aquest tipus de delictes, un centenar respectivament. L'àrea de Barcelona concentra la majoria de robatoris, ja que també consten 96 casos al Vallès Occidental, 84 al Vallès Oriental, 53 al Baix Penedès i 41 a l'Alt Penedès. Però també n'hi ha hagut molts a la demarcació de Tarragona (89 al Tarragonès, 63 al Baix Camp, 28 a la Conca de Barberà). Tant a la Catalunya Central (on només destaca el Bages, amb 20) com a l'àrea de Girona hi ha pocs casos, i encara menys a l'Alt Pirineu i l'Aran, on d'altra banda la xarxa ferroviària és escassa.

El 96%, a la xarxa d'Adif

Tot plegat s'ha produït, en un 96,1% dels casos, en les línies de la xarxa ferroviària de Renfe, la infraestructura de la qual és titularitat d'Adif. Només hi ha un 3,7% de casos en les línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). En les dades obtingudes per l'ACN a través d'una petició d'informació pública no consta cap cas a la xarxa de FGC abans del 2015 i, des d'aleshores, el nombre d'incidents registrat és de 36. En aquest mateix període (2015-2024), a Adif n'han sigut 522, i si es va fins al 2010, un total de 935.

 

 

 

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.

Veure Comentaris