Conchi Martínez: "Estem segurs que amb la ZBE es millorarà la qualitat de vida dels veïns"
Aprofitant la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, el TOT entrevista a la regidora de Mobilitat, Conchi Martínez
Aquesta setmana s'està celebrant la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible arreu del continent. Cerdanyola també s'hi ha sumat amb una programació d'activtats relacionades amb la mobilitat sostenible, que tindran lloc durant aquest cap de setmana. Coincidint amb aquesta Setmana, des del TOT Cerdanyola hem enstrevistat la regidora de Mobilitat, Conchi Martínez. Amb ella parlem de la mobilitat sostenible, de la Zona de Baixes Emissions, dels carrils bici i del transport urbà.
Quin és l'objectiu de les activitats que es realitzaran durant la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible a Cerdanyola?
La Setmana Europea de la Mobilitat està destinada a sensibilitzar, fomentar i promoure un canvi modal, creant hàbits de Mobilitat més sostenibles, saludables i segurs. Hem de tenir una perspectiva transversal i futura, per aquest motiu, les activitats programades durant la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible que es realitzaran des del cap de setmana del 21 de setembre, seguiran i han de seguir en el temps, amb l'objectiu de reduir l'emissió de gasos contaminants, mitigant el canvi climàtic i la contaminació atmosfèrica per millorar la salut dels ciutadans
La mobilitat ha estat un dels temes més destacats d'aquest darrer mandat a la ciutat. Quines han estat les accions que s'han fet des de l'Ajuntament en aquesta matèria?
Aquest govern està treballant per un transport públic urbà i interurbà prioritzant la intermodalitat i per garantir un servei de qualitat als ciutadans de Cerdanyola, amb més línies i més expedicions, en promoure la Mobilitat per la ciutat amb bicicleta o a peu, ja s'han ampliat carrils bici, s'instal·laran en breu tres bici-box i continuarem ampliant vies pedalables per la ciutat. A més treballem per ser actors proactius i implicats en la reducció de la contaminació atmosfèrica amb la instal·lació d'electrolineres i la implementació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE).
Tot i que la ZBE ja s'ha implantat, no es començarà a sancionar fins a l'1 de gener. Ja s'han posat totes les senyalitzacions i càmeres de seguretat?
La implantació de la senyalització s'està executant des d'aquest mes de setembre i la instal·lació total de les càmeres de vigilància es portarà a terme als pròxims mesos.
Durant aquests sis mesos previs s'està realitzant la campanya informativa. De quina manera s'està duent a terme?
La campanya informativa va començar amb l'aprovació de la ZBE amb els vídeos informatius a les xarxes socials, als mitjans de Cerdanyola, pròximament amb un reportatge especial al Riu Sec, vinils informatius, insercions a revistes locals i atenció directa als ciutadans per part de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i per part de la nostra Oficina d'Atenció al Ciutadà.
Per què s'ha decidit exclore algunes vies importants com l'N-150 de la ZBE?
La ZBE de Cerdanyola està dins el model ZBE Rondes com la resta de poblacions de l'AMB que ja l'han implantat o estan en procés d'implantació. Aquest model segueix les directrius normatives respecte a la implantació de les ZBE, i aquestes han de garantir l'entrada i sortida de vehicles de la població per no crear fronteres.
"El model de ZBE Rondes garanteix l'entrada i sortida de vehicles de la població per no crear fronteres"
Això no perjudicarà els veïns de Cerdanyola que no podran entrar amb el cotxe i, en canvi, beneficiarà els qui només passen per Cerdanyola i no entren?
Al contrari, això beneficiarà als veïns de Cerdanyola, ja que minimitzarà la circulació de vehicles contaminats al mínim de vies possibles i amb això rebaixarem les emissions de gasos contaminats, donant com a resultat una millor qualitat de vida als veïns de Cerdanyola.
Inicialment, no es preveia incloure Canaletes i Montflorit, per què s'ha decidit que sí després del període d'al·legacions?
Arran de les aportacions ciutadanes en període d'al·legacions, va haver-hi instàncies que demanaven aquestes inclusions, es van estudiar i es va determinar que tècnicament eren viables, ja que afavorien l'objectiu primer d'implementar la ZBE.
Van comentar que la ZBE aniria acompanyada d'una ampliació de les vies pedalables. Quines s'han fet ja i quines es faran?
Durant l'últim trimestre de 2023 ja s'han ampliat els recorreguts de carrils bici, vies pedalables i vies compartides. Durant aquest any s'iniciarà l'execució d'altres projectes que inclouen aquesta ampliació i tenim planificades més, que durant aquest mandat confiem que s'executaran.
"Confiem en què durant aquest mandat s'executaran els recorreguts de carrils bici, vies pedalables i vies compartides que tenim planificades"
Precisament, el 2023 havien de començar les obres del pont d'ampliació que connecta la UAB amb el nucli de Cerdanyola i estava previst que s'hi fes un carril bici. En quin punt es troba el projecte?
Sí, però arran de l'anunci per part de Ministeri de l'obra d'ampliació de la B-30, hi ha hagut una actualització del projecte per part del consorci del Parc de l'Alba, endarrerint l'inici de les obres tal com estaven previstes.
També van comentar que s'està treballant per millorar el transport urbà. Quines són les mancances que heu detectat?
El transport urbà millorarà exponencialment per garantir un servei de qualitat, millorarà amb més línies, expedicions i dies d'expedicions.
S'ha plantejat el bus a demanda per algunes zones com Can Cerdà o Montflorit?
Amb la millora del servei al transport urbà quedaran cobertes les demandes que hi ha als barris. D'altra banda s'estan estudiant més opcions de millores del servei, incloent-hi el bus a demanda per cobrir necessitats específiques del transport urbà a la nostra ciutat.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.