Cartell de Zona de Baixes Emissions. FOTO: Arxiu

Actualitat

L'Ajuntament confirma la Zona de Baixes Emissions amb l'ampliació a Montflorit i Canaletes

Tot i la posada en marxa de la ZBE el pròxim dilluns, no es començarà a sancionar fins a l'1 de gener de 2025

La Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Cerdanyola serà una realitat a partir del dilluns 1 de juliol. Els tràmits per a fer-la efectiva s'acabaven en el ple d'aquest dijous amb la confirmació de l'Ajuntament, després d'estimar les al·legacions presentades. Així, la ZBE amplia el perímetre a parts inicialment no incloses de Montflorit i Canaletes i habilita el doble sentit en tota la ronda que conforma la ZBE. Tot i que entra en vigor l'1 de juliol, les sancions no seran efectives fins l'1 de gener de 2025.

La regidora de Mobilitat, Conxi Martínez, recordava que l’objectiu primordial de la implantació de la ZBE és "millorar la qualitat de l’aire i mitigar l'emissió de gasos d’efecte hivernacle". Martínez creu que la ZBE ha de ser una mesura positiva per a tota la ciutat i, per aquest motiu, "s'han inclòs els barris de Montflorit i Canaletes", després de revisar les al·legacions presentades per la primera proposta de l'Ajuntament. La nova ZBE també planteja la circul·lació en doble sentit a la ronda perimetral “per no crear fronteres i permetre la lliure circulació”, comentava la regidora.

Amb l’aplicació d’aquesta ordenança podran circular per la ZBE tots els vehicles amb etiqueta ambiental (0 emisssions, ECO, C i B). Els vehicles que no comptin amb etiqueta ambiental no podran circular a la ZBE de dilluns a divendres de 7 a 20 hores. Tot i això, la regidora de Mobilitat recordava que els vehicles que no disposin de l'etiqueta es podran acollir a exempcions i autoritzacions, "perquè l’ordenança s’ha fet amb una mirada social àmplia”.  

 

Mig any per a començar a sancionar

El règim sancionador de la ZBE es posarà en marxa a partir de l'1 de gener de 2025. D'aquesta manera, hi haurà un període de sis mesos entre la posada en marxa de la ZBE i l'aplicació de les sancions en què l'Ajuntament realitzarà una campanya informativa i farà la instal·lació de càmeres i la senyalització corresponent.

Martínez va assegurar ser conscient que "aquesta mesura implica un gran canvi per als veïns i veïnes de Cerdanyola", però també va aprofitar per a dir que "s'està treballant per a millorar el transport urbà, que es volen augmentar les vies ciclables i que ja s'està mesurant la qualitat de l'aire de la ciutat".  

Mapa definitiu de la Zona de Baixes Emissions de Cerdanyola. FOTO: Ajuntament

 

L'oposició no ho veu clar

El regidor d'ERC, Albert Turon, va celebrar que s'hagin acceptat algunes al·legacions, però creu que s'han desestimat altres que "haurien sigut positives". En concret va fer referència al fet que a la zona taronja no puguin aparcar els cotxes sense etiqueta. També, considera que, tot i l’ampliació, "la delimitació no és adequada perquè genera greuges entre barris". 

Turon, a més, va fer referència les mesures de control que s'instal·laran. Segons el regidor republicà, "les càmeres no podran comprovar el compliment dels requeriments de la ZBE" i, per això, creu que “Cerdanyola ser un colador”.

El regidor de Gunayem, Ivan González, va anar més enllà de l'aplicació municipal i va criticar al govern pel "biaix neoliberal d'entendre l'ecologisme". Tal com va dir, "el capitalisme fa que l'ecologisme acabi sent una llosa moral que recau de nou sobre les classes treballadores", i tot i que "per coherència ecologista hauriem de votar a favor, per coherència social no", va anunciar.

D'altra banda, el regidor d'En Comú Podem, Pedro Arco, va lamentar que aquesta mesura no s'hagi fet efectiva abans; i el regidor de Junts, Joan Sanchez, insistia en què cal millorar el transport públic i que "serà la gent, qui patirà les conseqüències negatives d'aquesta ZBE, ja que molts s'hauran de canviar el vehicle" 

Més crític va ser Oscar Conde, de Vox, qui va afirmar que "aquesta mesura no servirà per a millorar l’aire, sinó com una mesura recaudatòria".

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.

Veure Comentaris